Saturday, 27 June 2015

Teori Pembelajaran Konstruktivis

Konstruktivisme dibangunkan pada awal abad ke-20. Ia adalah satu cabang falsafah yang melihat ilmu sebagai sesuatu yang orang diciptakan daripada sesuatu yang wujud di dunia. Ianya bermula dari Jean Piaget (1896- 1980) di mana asimilasi dan penyesuaian yang digunakan untuk membina pengetahuan baru.

Perkataan Konstruktrivis diambil dari kata kerja inggeris “construct” yang diserapkan dari bahasa Latin "construere"  yang bermaksud menyusun atau membuat struktur (Sukiman,2008). Konsturktivis juga boleh diertikan sebagai satu proses membangun atau menyusun pengetahuan baru dalam struktur kognitif seseorang individu berdasarkan pengalaman.  Istilah “ constructivism” Istilah ini merujuk kepada idea bahawa pelajar membina pengetahuan sendiri. Teori Konstruktivis berasal daripada salah satu daripada aliran ilmu falsafah yang menekankan bahawa pengetahuan kita adalah konstruksi iaitu bentukan dari diri kita sendiri (Sukiman,2008) . Menurut Brook & Brooks (1993), konstruktivis adalah lebih merupakan suatu filosofi dan bukan suatu strategi pembelajaran.
Terdapat beberapa Definisi  teori konstuktivis iaitu :
·         Medrano (2005) menyatakan bahawa konstruktivis adalah falsafah yang melihat  
      ilmu sebagai sesuatu yang setiap daripada kita mewujudkan, dan bukannya
      sesuatu yang wujud di dunia fizikal.
·         Hein (1991) menyatakan bahawa konstruktivisme membina pelajar mencipta
      pengetahuan sendiri.
·         Cahyo (2013) menyatakan konstruktivisme merupakan salah satu falsafah   
      pengetahuan yang menekankan bahawa pengetahuan adalah buatan kita sendiri
      sebagai hasil gabungan konstruksi dengan kognitif melalui kegiatan individu
      dengan membuat struktur, kategori, konsep, dan skema yang diperlukan untuk    
      membangun pengetahuan tersebut.
·         Naimah Yusuff,etc (2014) menyatakan cara kanak-kanak membina pengetahuan dan makna dalam proses pembelajaran sama ada secara formal ataupun tidak formal.

Terdapat 2 orang tokoh yang mempopularkan teori ini iaitu Jean Plaget (1896-1980) dan Lev Vygotsky(1896-1934).














Definisi Teori Pembelajaran.

Menurut kamus dewan edisi keempat, teori bermaksud prinsip-prinsip am atau asas-asas kasar yg menjadi dasar pembentukan (perkembangan) sesuatu pengetahuan. Mok song sang (2002) menyatakan teori itu secara umumnya adalah perkaitan beberapan andaian atau penyataan yang telah diperhati dan dikaji secara saintifik dan didefinisikan di bawah sesuatu situasi atau syarat tertentu, berdasarkan hasil kajian yang dijalankan oleh tokoh-tokoh tertentu. Teori melibatkan proses celik akal manusia.mengikut pemerhatian ahli psikologi Wolfgsng Kohler dan rakan-rakannya, mereka berpendapat teori amat berkaitan dengan penyelasaiaan celik akal manusia. Katanya :
            “ Celik akal merupakan kebolehan mental yang mendorongkan manusia mempersepsikan perkaitan unsur-unsur dalam persekitaran secara tiba-tiba, demi menolongnya menyelesaikan masalah yang dihadapi “.
Di sini dapatlah  dilihat bahawa teori adalah satu set pernyataan yang berkaitan secara logik akal manusia yang amat membantu pemikiran manusia menerima sesuatu perkara atau maklumat yang baru. Namun teori juga boleh berubah megikut keperluan situasi.
Teori pembelajaran merupakan dapatan kajian ahli-ahli psikologi pendidikan tentang konsep pembelajaran, faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran, faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran serta proses dan sebab berlakunya pembelajaran.  teori pembelajaran menghuraikan  tentang unsur, faktor dan mekanisme yang ada dalam proses pembelajaran. Kebanyakan teori pembelajaran itu wujud hasil dari kaji selidik dan pemerhatian dan terdapat juga yang terbentuk melalui pemikiran logik berasaskan falsafah.

Maka dapatlah saya katakan di sini, teori pembelajaran yang diwujudkan mampu untuk menghubungkan antara hal yang ada dengan bagaimana menghasilkan hal tersebut . teori pembelajaran juga hanya sebagai pembimbing terhadap apa yang harus dilakukan untuk menghasilkan hal tersebut. Amatlah penting bagi seorang guru menggunakan pendekatan yang sesuai dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah supaya murid-murid dapat mempelajari sesuatu mata pelajaran dengan berkesan. Maka, ahli-ahli psikologi telah mengkaji bagaimana pembelajaran berlaku dan terhasillah beberapa teori pembelajaran. di sini sedikit sebanyak akan saya huraikan tentang teori pembelajaran konstruktivis.