Terdapat sedikit
perbezaan antara teori Lee Vygotsky dengan Jean Piaget. Menurut Vygotsky,
pemikiran bahasa dan proses penaakulan berkembang melalui interaksi sosial.Vigotsky
lebih memberi penekanan kepada persekitaran kanak-kanak, terutamanya
persekitaran sosial, lebih dari Piaget (Christine & Penny,2005). Biasanya
murid-murid membina pengetahuan secara individu dan sosial. Pada pendapat
beliau, guru harus menyediakan persekitaran yang kondusif bagi mereka mengkaji
serta memanipulasi objek sedia ada.
Dalam teori
beliau, Vygotsky menyatakan bahawa bahasa tutur dan pengaruh orang lain dalam
dunia sosial kanak-kanak merupakan pengaruh penting dalam perkembangan kognitif
mereka. Kanak-kanak akan
mula berinteraksi dengan ahli keluarga terlebih dahulu sebelum mereka bergaul
dengan masyarakat. Ibu bapa adalah orang pertama yang akan memberi mereka
maklumat bahasa pertuturan dan cara berinteraksi. Oleh yang demikian ibu bapa
perlu sentiasa berinteraksi dengan kanak-kanak sejak awal lagi supaya
perkembangan mereka dapat dijana dari awal. Pakar-pakar perubatan juga
menggalakkan ibu bapa bercakap-cakap dengan bayi mereka di dalam kandungan. Ini
kerana kajian mendapat perkembbangan pemikiran anak-anak dapat dijana sejak
dari dalam kandungan lagi.
Setiap
murid mempunyai latar belakang yang berbeza budaya, kebolehan, minat dan
sebagainya sudah pasti pengalaman dan pengetahuan juga bebeza. Justeru amat
penting bagi guru memainkan peranan sebagai fasilitator dalam proses pembinaan
pembelajaran murid-murid.
Sehubungan dengan
teori Vygotsky yang mengatakan bahawa bahasa tutur dan pengaruh orang lain
dalam dunia sosial kanak-kanak merupakan pengaruh penting dalam perkembangan
kognitif mereka, beliau telah mengemukakan empat konsep atau tema utama untuk
menerangkan teorinya. Empat konsep tersebut adalah pendekatan sosio-budaya, zon
perkembangan proksimal, bantuan perancah (scaffolding) dan perkembangan bahasa.
Keempat-empat konsep tersebut diterangkan seperti yang berikut :
Pendekatan Sosio-Budaya.
Menurut Dr.Ragbir
Kaur Joginder Singh (2012) Vygotsky telah memerhati dan mengkaji peranan budaya
dan komunikasi interpersonal kepada perkembangan kognitif kanak-kanak. Beliau
berpendapat bahawa perkembangan pembelajaran berlaku dalam konteks sosial iaitu
melalui persekitaran dunia kanak-kanak yang dikelilingi dengan orang dewasa
yang berinteraksi dengan mereka sejak mereka dilahirkan.
Menurut Dr.Ragbir
Kaur Joginder Singh (2012) lagi, melalui interaksi dengan orang dewasa di
sekeliling mereka, kanak-kanak akan dapat menguasai tabiat dan peraturan
budaya, gaya bahasa, penulisan serta simbol-simbol budaya. Interaksi ini mendorong perkembangan kognitif
mereka dengan memberi makna membina atau konstruk pengetahuan. Ini dapat dijelaskan apabila kanak-kanak
banyak berinteraksi dengan orang sekeliling mereka, mereka akan dapat mengenali
budaya mereka dengan mendalam. Sebagai contoh, kanak-kanak berbangsa Melayu
mendapat pengetahuan tentang cara makan budaya Melayu dengan menggunakan tangan
kerana mereka telah melihat perlakuan itu digayakan oleh ahli keluarga mereka.
Mereka akan memahami keadaan itu dan menghormati budaya tersebut. Vygotsky
menekankan peranan orang dewasa dan kanak-kanak dalam perkembangan seorang
individu. Menurut Vygotsky kanak-kanak lahir dengan kemampuan untuk memahami
dunia luar dan memusatkan perhatian terhadap sesuatu perkara. Namun demikian,
mereka tidak banyak memiliki fungsi mental yang bertahap tinggi seperti kemahiran
berfikir tinggi dan kemahiran menyelesaikan masalah.
Menurut Vygotsky lagi fungsi-fungsi mental yang
lebih tinggi ini dianggap sebagai alat-alat kebudayaan (cultural tools) yang
ditunjukkan oleh kanak-kanak menerusi aktiviti seperti berbicara, berbahasa,
dan menulis. Alat-alat kebudayaan ini diwarisi daripada ahli-ahli keluarga yang
lebih tua di mana semua pengalaman pembelajaran dibimbing. Pengalaman dengan
orang lain yang diperolehi melalui aktiviti-aktivitit
ini secara beransur-ansur menjadi semakin mendalam dan membentuk gambaran batin
kanak-kanak mengenai dunia.
Sebagai contoh,
masyarakat Melayu amat mementingkan keharmonian kekeluarga di mana sikap
tolong-menolong dan saling hormat menghormati antara ahli keluarga muda dengan
yang lebih berumur ditonjolkan. Apabila kanak-kanak yang sedang membesar
melihat bagaimana abangnya memanggil adik bongsu kepada ibunya dengan gelaran
Pak Usu. Kanak-kanak tersebut secara tidak langsung memahami bahawa gelaran itu
perlu dipanggil kepada adik bongsu ibunya akibat daripada penonjolan budaya
Melayu yang mementingkan sikap hormat-menghormati dengan ahli keluarga yang
lebih tua melalui panggilan yang betul.
Secara
keseluruhannya boleh dirangkumkan bahawa pendekatan sosio-budaya ialah hasil
gabungan antara pendekatan behaviorisme dan pendekatan kognitivisme. Oleh itu,
pendekatan ini mengambil kira penekanan ahli behaviorisme ke atas kesan atau
hasil sesuatu tingkahlaku dan minat ahli kognitif ke atas impak hasil daripada kepercayaan
serta harapan murid itu. Pendekatan ini boleh dikaitkan dengan teori efikasi
kendiri dalam memotivasikan murid. Pendekatan ini juga mementingkan penglibatan
manusia dalam aktiviti atau bertingkah laku agar dapat mengekalkan identiti dan
hubungan interpersonal dalam suatu masyarakat.
Zon perkembangan Proksimal
Dalam teori
perkembangannya. Vygotsky bercakap tentang Zon Perkembangan Proksimal, yang
merujuk kepada kawasan di mana kanak-kanak boleh mencapai tugas-tugas tertentu
dan dapat mencapai kebolehan kognitif tertentu tetapi hanya dengan bantuan
sebaliknya. Zon perkembangan proksimal adalah kawasan di mana kanak-kanak dapat
memahami atau melakukan sesuatu dengan bantuan tetapi tidak pada mereka
sendiri, dan mereka hampir dapat melakukannya (Christine &
Penny,2005). Dalam kata lain, zon
perkembangan proksimal merujuk kepada jarak antara perkembangan sebenar dan
tahap perkembangan berpotensi.Terdapat dua tahap perkembangan murid-murid yang
boleh dibahagikan iaitu :
-
Tahap perkembangan
sebenar
-
Tahap perkembangan
berpotensi
Dalam kata lain,
zon perkembangan proksimal merujuk kepada jarak antara perkembangan sebenar dan
tahap perkembangan berpotensi, ringkasnya boleh dikatakan rakan yang mempunyai
lebih ilmu akan berkongsi pengetahuan dengan murid yang berkenaan bertujuan
untuk merapatkan jurang antara apa yang dia ketahui dan apa yang belum
diketahui. Apabila ilmu itu telah meningkat, maka perubahan terhadap Zon
Perkembangan Proksimal telah berlaku dan bertambah luas. Bagi menggalakkan Zon
Perkembangan Proksimal dalam pembelajaran, kita perlu menyediakan perancah
(scaffolding).
Konsep Perancah (Scaffolding)
Merujuk
kepada bimbingan yang diberikan oleh seseorang dewasa (guru) dalam proses
pengajaran dan pembelajaran melalui soalan-soalan yang berfokus dan interaksi
yang bersifat positif. Guru yang berperanan sebagai perancah hanya perlu
memberi sokongan minimum yang penting sahaja bagi membolehkan murid tersebut
Berjaya. Jika kemahiran tersebut telah pun dikuasai oleh murid, guru bolehlah
“menghilangkan diri” atau berhenti dalam membantu. Penting juga agar kita
berada satu langkah ke hadapan daripada murid-murid supaya mencabar mereka
untuk berusaha mencapai ke tahap kebolehan yang melebihai tahap pada masa kini.
Perkembangan bahasa
Vygotsky percaya
bahasa yang berkembang dari interaksi sosial, untuk tujuan komunikasi. Vygotsky
dilihat bahasa sebagai alat besar manusia, satu cara untuk berkomunikasi dengan
dunia luar. Menurut Vygotsky
(1962) bahasa memainkan peranan 2 kritikal dalam perkembangan kognitif:
·
Ini adalah cara utama
di mana orang dewasa menghantar maklumat kepada anak-anak.
·
Bahasa itu sendiri
menjadi alat yang sangat kuat berasaskan penyesuaian intelek.
Menurut Vygotsky
lagi, anak-anak menggunakan bahasa bukan hanya untuk komunikasi sosial, tetapi
juga untuk merencanakan, dan memonitor perilaku dengan cara mereka sendiri yang
dinamakan pembicaraan batin (inner speech). Kita sering memperhatikan
bahawa anak-anak sering berbicara sendiri dan seolah-olah berbicara dengan
orang lain. Menurut Vygotsky hal ini merupakan pembicaraan batin, tetapi
menurut Piaget hal ini menunjukan bahwa anak tersebut belum dewasa.
Pola pembicaraan bantu (inner speech)
merupakan transisi awal untuk lebih berkomunikasi sosial. Menurut Vygotsky bahawa
bahasa merupakan bentuk dan asas bersosial. Menurut beberapa penelitian, inner
speech yang diungkapkan oleh Vygotsky memang merupakan salah satu faktor
perkembangan kanak-kanak.
Teori Perkembangan Kognitif Lee Vygotsky
No comments:
Post a Comment