Friday 26 September 2014

Definisi Sistem Sosial

Sistem sosial merupakan suatu paduan tenaga antara berbagai perkumpulan manusia yang saling bergantung dan kait mengait. Hugo F. Reading merumuskan sistem sosial adalah  sebagai suatu sistem dari unsur-unsur Perumusan erti sistem sosial ini sangat sederhana, dan memerlukan penjelasan yang memadai terutama sistem dan unsur-unsur sosial.
Jabat Tarik (2003) menyatakan pengertian sistem sosial ialah sejumlah kegiatan atau sejumlah orang yang mempunyai hubungan timbal balik yang relatif dan konsisten. Hubungan sejumlah orang dan kegiatannya itu berlangsung terus menerus. Ini bermakna masyarakat haruslah dilihat sebagai satu system di mana di dalamnya terdapat bahagian-bahagian yang saling berhubungan antara satu sama lain.
Di dalam suatu sistem sosial, paling tidak harus terdapat dua orang atau lebih, yang berinteraksi atau berkomunikasi dan berhubung antara mereka, sistem sosial memiliki tujuan dan struktur, simbol dan harapan–harapan bersama yang dipedomaninya. Unsur-unsur dalam sistem sosial adalah penyatuan dari interaksi sosial, yang kemudian membentuk struktur, dalam erti kata lain  unsur-unsur itu merupakan bahagian-bahagian yang saling bergantungan dan menyatu dalam sistem sosial. Sistem sosial pada dasarnya terbentuk dari interaksi antara individu yang berkembang menurut piawaian penilaian dan kesepakatan bersama iaitu berpandukan kepada norma-norma sosial.

Salah satu pendekatan di dalam  bidang sosiologi yang menggali konsep sistem sosial adalah pendekatan  fungsional struktural (functional structural). sudut pendekatan tersebut menganggap masyarakat, sebagai suatu system fungsional yang terintegrasi ke dalam suatu bentuk yang seimbang (equilibrium). Menurut Nasikun (1984), masyarakat harus dilihat sebagai suatu sistem di mana di dalamnya terdapat bahagian-bahagian yang saling berhubungan antara satu sama lain. 

No comments:

Post a Comment