Maimunah Binti Mohd Rodyi dan Zainizam Bin Mat Yatim (2014) menyatakan terdapat pendidik yang mendefinisikan pengurusan bilik darjah mengikut pendekatan pengurusan bilik darjah itu sendiri iaitu :
- Pendekatan Autorian. Pendekatan ini merupakan satu proses mengawal tigkah laku pelajar. Guru berperanan untuk memastikan murid-murid mematuhi dan mengikuti peraturan-peraturan bilik darjah yang telah ditetapkan. Pendekatan ini amat menekankan kepada disiplin pelajar.
- Permisif. Pendekatan ini bebeza dengan autorian. Guru berperanan memaksimumkan pembebasan pergerakan pelajar. Ini kerana jika murid terlalu dikawal, ianya akan menyekat perkembangan semulajadi mereka. Guru memaksimumkan set aktiviti kebebasan pelajar.
- Modifikasi tingkah laku pelajar. Pendekatan ini bermaksud mengubah tingkah laku pelajar daripada tingkah laku yang positif kepada tingkah laku yang positif. Pengurusan bilik darjah adalah satu set aktiviti yang menggalakkan tingkah laku yang positif. Contohnya jadual tugas harian yang disediakan dapat memupuk sikap tanggungjawab dan mendisiplinkan murid. Secara tak langsung murid akan melibatkan diri secara aktif mengikut jadual yang ditetapkan.
- Menggalakkan Persekitaran Pembelajaran yang Positive.Dalam pendekatan ini, hubungan antara guru dan pelajar amat dititikberatkan. Set aktiviti yang wujud adalah guru mewujudkan persekitaran yang membentuk hubungan dan persekitaran bilik darjah yang positif. Bilik darjah adalah sebagai satu sistem sosial. Pengajaran dijalankan dalam konteks berkumpulan dan individu. Guru berperanan merangsang pembentukan tingkah laku dan juga menjaga sistem organisasi bilik darjah.
No comments:
Post a Comment