Shahabuddin bin Hashim, Rohizani binti
Yaakub & Mohd Zohir bin Ahmad (2007) mengambarkan konsep pengajaran dan
pembelajaran seperti rajah berikut :
Rajah 1.1 Konsep Pengajaran dan pembelajaran
1.1 Definisi Pengajaran.
Mengikut Kamus
Dewan, pengajaran dapat didefinisikan sebagai perihal mengajar dan segala
sesuatu yang berkaitan dengan mengajar seperti cara atau sistem mengajar, aspek
yang dipeningkan dan juga ia meliputi segala sesuatu cara atau perbuatan yang
diajarkan. Menurut Ahmad Subki MIskon &Syed Ismail Syed Mustafa (2011),
pengajaran secara ringkasnya bermaksds
satu proses untuk menyampai dan menyumbang idea- idea serta memudah cara
pembinaan ilmu, menentukan st ndard dan menggalakkan aktiviti, membantu seorang
murid untuk belajar dan mencabar murid ke arah pencapaian potensi optimum. Kamarudin
Hj, Husin dalam penyataannya yang ditulis oleh
Mahani Razali, Ramlah Jantan & Shahabuddin Hashim (2006) mengatakan
pengajaran adalah satu proses pengendalian urusan agi membolehkan ppelajar
mengetahui atau menyempurnakan sesuatu yang mereka tidak dapat lakukan sendiri
sebelum itu. Pengajaran meliputi perkara-perkara seperti aktiviti perancangan,
pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian, dengan tujuan menyebar ilmu
pengetahuan atau kemahiran kepada para pelajar dengan cara yang berkesan (Mok
Soon Sang, 2002).
Maka dapatlah
dirumuskan di sini bahawa pengajaran adalah aktiviti-aktiviti yang
bematlamat yang dilakukan oleh pengajar
atau guru secara sengaja dan disedari bagi membantu pengajaran.Pengajaran dalam
konteks masa kini boleh ditafsirkan sebagai berikut :
1.1.1 Pengajaran sebagai suatu proses.
Perkara ini dilihat dalam konteks
pendidikan formal yang boleh
dihuraikan sebagai suatu proses yang
berkaitan dengan penyebaran
ilmu pengetahuan atau kemahiran supaya
murid-murid dapat
mempelajari dan menguasainya dengan berkesan.
Mengikut Konsep Thomas F.Green, tujuan mengajar boleh
dilihat
seperti berikut :
Rajah 1.1.1(1) Konsep pengajaran Thomas F. Green
Mengikut Thomas lagi, antara lapan
konsep yang berkaitan
dengan pengajaran iaitu
ugutan, ancaman fizikal, indoktrinasi,
mempropaganda dan hanya
latihan, pelaziman dan mengajar boleh
digolongkan dalam kawasan
kecerdasan akal dan berkait rapat dengan
konsep pengajaran.
Untuk mencapai tujuan pengajaran tersebut dengan berkesan,
proses pengajaran harus dilaksanakan secara sistematik mengikuti
1.1.2 Pengajaran
sebagai suatu bidang komunikasi. Pengajaran merupakan
proses komunikasi kerana pengajaran meliputi
aktiviti perhubungan dan
interaksi di antara guru dan murid. Pendidikan pada hari
ini, bentuk
komunikasi telah ditukar kepada interaksi dua hala
berbanding pada
waktu dahulu iaitu :
Rajah 1.1.2(1) Bentuk komunikasi dua hala
Bentuk
komunikasi dua hala ini membolehkan murid bertanya guru
semasa
guru sedang mengajar apabila menghadapi masalah
pembelajaran.
1.1.3 Pengajaran
sebagai suatu bidang sains. Pengajaran merupakan satu aktiviti yang
bersifat saintifik kerana pengajaran yang berkesan hanya boleh berlaku atas
penggunaan prinsin-prinsip dan kaedah mengajar yang telah dikaji dan diuji oleh
pakar-pakar pendidik. Segala aktiviti dalam pengajaran dilakukan hasil dari
kajian atas psikologi perkembangan murid dari segi intelek dan emosi mereka.
1.1.4 Pengajaran sebagai suatu bidang seni.
ini kerana pengajaran juga melibatkan emosi, nilai dan tingkah laku manusia.
Teori-teori pengajaran dan pembelajaran hanya berguna apabila teori itu boleh
diaplikasikan kepada sekumpulan murid secara keseluruhan sahaja dan bukan
kepada setiap individu. Ini kerana setiap individu mempunyai potensi intelek,
emosi,rohani, dan jasmani yang berbeza. Ini bermakna guru perlu mempunyai bakat
dan seni mengajar, iaitu boleh mengubahsuai model dan teori
pengajaran-pembelajaran sesuai dengan kebolehan murid-murid yang berbeza-beza.
No comments:
Post a Comment