Thursday 16 October 2014

Pembentukan Persekitaran Pembelajaran Yang Kondusif.

Terdapat beberapa panduan yang boleh dipraktikkan oleh guru dalam usaha  mereka bentuk pengajaran pembelajaran yang kondusif, antaranya adalah seperti berikut :

Pelaksanaan Strategi Dari Aspek Pedagogi. 

Guru perlu melaksanakan strategi berpusatkan tugasan. Melalui  strategi ini guru perlu menerangkan penyediaan tugas-tugas yang akan dilakukan oleh murid. Guru boleh menyediakan kemahiran pada diri murid sebaik-baik sahaja mereka menunjukkan kesediaan menerima pelajan. Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan dalam aspek pedagogi. Antaranya kemahiran menyoal, menggunakan kaedah papan kapur atau ‘white board’, penggunaan Bahan Bantu Mengajar, alat bantu mengajar dan lain-lain.

Kesan Psikologi Penentu Kejayaan Pedagogi.

Kebiasaannya murid akan lebih berminat dalam mengambil bahagian  dalam pembelajaran sekiranya mereka diterima dan dilayan dengan baik oleh guru dan rakan-rakan sekelasnya. Oleh itu amatlah penting bagi guru mematuhi keperluan-keperluan psikososial murid-murid yang diajar. Aspek psikososial yang dimaksudkan merangkumi  empat elemen iaitu nada suara, budi bahasa, tingkah laku yang sesuai dan suasana yang harmoni.

Penguasaan Aspek Komunikasi.

Komponen komunikasi yang sangat penting adalah melibatkan kemahiran lisan yang positif. Guru harus menunjukkan reaksi senyuman, anggukan kepala, menepuk tangan, mengangkat ibu jari ketika mengajar dan mendampingi murid seperti berdiri di sebelah  murid dengan menyentuh kepala atau bahu dan bahagian belakang badan yang tidak menyalahi etika dan nilai moral untuk memberi kesan yang mendalam kepada mesej yang disampaikan dalam komunikasi berkenaan.

Penutup Pengajaran Yang Berkesan.

Kemahiran penutup harus diamalkan sebelum menamatkan pengajaran dan pembelajaran. ini melibatkan aspek kemahiran menamatkanproses pengajaran dan pembelajaran. Guru boleh menggunakan bahagian ini untuk membantu murid mengukuhkan konsep atau strategi yang baru sahaja dipelajari dengan merumuskan semua isi penting atau memberikan aktiviti susulan kepada mereka.


                Pembentukan pembelajaran yang kondusif juga banyak bergantung kepada  susunan perabot dan susun atur kedudukan murid di adalm bilik darjah. Berikut adalah beberapa contoh susun atur bilik darjah yang boleh digunakan untuk membentuk persekitaran pembelajaran yang kondusif. Antaranya adalah seperti berikut :


 Susunan Gaya Bersemuka



Susunan gaya Auditorium




No comments:

Post a Comment